Friday 17 July 2009

Marwa El-Sherbini


17 Julai 2009, Jumaat, 24 Rajab 1430


Pagi ini langit masih lagi kelam, mentari tetap malu-malu memancarkan sinarnya.
Saya pandang ke bumi, basah dengan tiraian hujan semalam.

Usai tugasan yang perlu dilakukan, saya menghadap nusaybah, laptop penuh kasih keluarga dari Malaysia. Ummi dan ayah memilih, iqa membawa nusaybah ke Australia, walau berat di bahu.

Senarai status pelbagai menghiasi yahoo messenger dan status Kak Alia menarik minat saya.
Astaghfirullah! Mengapa saya tidak tahu? Sudah 16 hari berlalu, namun saya masih kelam tentang berita pilu ini.

Marwa El-Sherbini
, berita seorang mujahidah di Jerman menyentakkan minda. Ukhti ini berwarganegara Mesir mengikuti suaminya, seorang penyelidik di Max Planck Institute di Jerman.
Di sebalik raut wajah yang lembut dan sopan, beliau dengan penuh keberanian menyatakan pendirian seorang muslimah sejati apabila beliau memfailkan saman terhadap Alex W., yang menghina beliau dengan gelaran pengganas, tanpa sebarang bukti.
Mengapa pemikiran dangkal lelaki berusia 28 tahun itu sewenang-wenangnya melakukan pertuduhan sebegitu rupa terhadap seorang wanita muslim, lepasan jurusan farmasi?
Semuanya hanya kerana Marwa berhijab.

Marwa yang menang pertuduhan (sebagai salah satu cara mempertahankan maruah seorang muslimah yang diinjak dengan pertuduhan palsu) tersebut telah ditikam sebanyak 18 kali rentetan hati Alex yang penuh amarah berikutan denda sebanyak 750 euro yang terpaksa dibayarnya.

Elwi Ali Okaz yang terkejut dengan tindakan kejam terhadap cubaan membunuh isterinya telah bertindak mempertahankan keselamatan nyawa insan yang tersayang, namun cedera parah ditikam sebanyak 3 kali oleh pembunuh yang sama. Malahan pula, Elwi telah ditembak oleh polis mahkamah dengan alasan tersalah mengecam dalam pergelutan yang berlaku.

Pergilah seorang ibu yang sedang mengandung tiga bulan dengan meninggalkan Mustafa, 3 tahun sebagai saksi kejadian.

Dunia barat seolah-olah senyap dengan pembunuh kejam ini. Sepanjang pengetahuan saya, tiada satu tajuk akhbar di Australia yang mengecam mahupun melaporkan kejadian tragis 1 Julai 2009 tersebut. Tatkala itu saya masih di Gold Coast bersama-sama Suzie dan adinda tercinta.
Di manakah para pemberita mahupun penggerak hak asasi manusia lain? Mengapa semua akhbar membisu?

Para muslim di Mesir, Iran (setakat yang saya tahu) masing-masing melakukan protes jalanan demi membuka mata saudara muslim lain akan kejadian pembunuhan tersebut. Saya tertanya-tanya adakah akhbar perdana di Malaysia yang melaporkan kejadian tersebut? Dan jawapannya saya dapati di sini.

Pembelaan terhadap pembunuhan kejam Marwa tidak saya ketahui setakat ini. BBC hanya melaporkan bermula 6 Julai, lima hari setelah kejadian berlalu.

Terdapat beberapa perkara yang berlegar-legar di kotak pemikiran saya tika ini.
Bagaimana seorang tertuduh boleh membawa senjata yang berbahaya ke mahkamah?
Bagaimanakah pengawalan keselamatan di kota mahkamah Dresden,Jerman? Mustahil terlalu longgar apabila Alex boleh terlepas daripada pengawalan pegawai polis dan menerkam ke arah Marwa yang sedang mengandung 3/4 bulan.
Apakah para pegawai polis mahupun keselamatan mahkamah kota Dresden tidak cekap dan pantas mengawal keadaan apabila Marwa yang tidak berdaya ditikam 18 kali oleh Alex? Secara logik akalnya, 18 kali tikaman tidak sepatutnya boleh berlaku di dalam sebuah mahkamah yang dihadiri serta disaksikan oleh hakim, para juri dan pegawai polis.
Si suami yang ingin menyelamatkan si isteri yang ditikam telah ditikam sebanyak 3 kali oleh pembunuh yang sama dan ditembak oleh polis! Astaghfirullah...kegilaan apakah ini?

Apakah ini? 21 tikaman di sebuah mahkamah di dalam sebuah bilik pembicaraan yang sama sememangnya mencemari institut kehakiman negara Jerman. Apakah respons pemimpin mereka? Angela Merkel, Chancellor Jerman dan merupakan pengerusi G8 tidak bersuara mempertahankan hak seorang wanita yang dihina.
Mengapa kelihatan senyap membisu? Terkuncikah pintu dengan pertemuan para pemimpin G8 di Itali sedangkan Presiden Hosni Mubarak, merupakan antara peserta di sana.

Apakah pendirian Presiden Hosni Mubarak dengan pembunuh kejam seorang wanita muslim yang merupakan rakyat negaranya?
Mengapa tidak lantang bersuara sepertimana manusia di Iran?
Apa khabar negara-negara majoriti penduduk Islam lain?
Penindasan terhadap kami, muslim berada di mana-mana.
Kami dibunuh di dalam masjid tatkala ingin beribadah. Kami ditindas di bumi sendiri.

Ya Allah, ampunilah kami atas ketidakpedulian kami. Ampunilah saudara kami Marwa, dan saudara-saudara kami di Palestin, di Afghanistan, di Iraq, di China, di India, dan di mana sahaja serta tempatkan mereka di kalangan mereka yang syahid dan Engkau redhai.

Buat kita yang peduli, serta untuk Marwa :

Waratah West-

2 comments:

Anonymous said...

stop crimes against musleem.Enough is enough~!

minal Qalb said...

Some people see, some people hear, but not everybody feel it and take action, coz they were not involved.
We need to realize that we are brothers and sisters, holding the same faith, as muslimeen.
Or for other people, we came from the same bloodline,Adam and Eve.
Jazakallah khair ceritalabu.