Tuesday 17 February 2009

Hari-hari awal

17 Februari 2009

Bismillahirrahmanirrahim~

Hujan rintik-rintik bermula sejak tutorial berakhir.
Segala pujian hanya bagi-Nya, kini saya bergelar pelajar tahun kedua semester pertama.
Banyak ranjau perlu dilalui, namun kasih-Nya masih tetap setia menemani, Maha Suci Engkau ya Allah.

Pagi tadi, bilik HA 190 bangunan Hunter menjadi tempat kami ahli kumpulan A bersua muka.
Alhamdulillah, Dr. Jane Gordon menjadi tutor untuk memandu kami dalam setiap sesi perbincangan dan pembentangan.
Ini kali pertama tutor saya ialah seorang doktor. Tahun lepas untuk semester pertama seorang nurse di ED (emergency department) dan semester kedua seorang doktor nutrisi menjadi tutor saya dan teman seperjuangan. Indah sungguh aturan Tuhan buat saya.

Kami ahli-ahli kumpulan A terdiri daripada Amin, Mary (seorang ibu dianugerahi dua cahaya mata), Jon (19 tahun), Sarah (18 tahun), Suzie (masih di bumi Malaysia, masalah tiket), Robert (25 tahun), Amanda dan Nurul (21 tahun). Setakat yang saya rasakan,insya Allah kami boleh berkomunikasi dengan baik, walaupun mungkin sumbangan saya boleh dipertingkatkan.

Perbincangan yang penuh ilmiah inilah yang saya mahukan.
Ternyata, usia bukan ukuran ilmu di dada, itu pandangan saya terhadap Jon.
Status bukan penghalang menimba ilmu, Mary membuktikan.
Lalu saya? Apa yang terus menghalang saya daripada menyumbang sesuatu untuk ummah?
Status? Kewangan? Masa? Atau wabak jahiliah dan kemalasan?

"Allahumma inni au'dzubika minal hammi wal hazan,
wa au'dzubika minal 'ajzi wal kasal,
wa au'dzubika minal jubni wal bukhl,
wa au'dzubika min gholabatid daini wa qahrir rijal...amin~"

Lalu, di penghujung perbincangan kami, akhirnya terhasil 5 learning targets utama dengan anak-anak kecil di bawahnya ^ ^
Terus saya bergerak menuju perhentian seterusnya.

Senarai 'to do list' saya keluarkan.

Need to do :
1. Bayar OHSC
2. Keluarkan duit
3. Pos kad birthday Risa
4. Tanya gym my status

Buat sahabat-sahabat yang tidak pasti, OHSC ini ialah insurance coverage unutk pelajar luar negara di universiti ini.
Setelah bersoal jawab, akhirnya $A 380 telah pun selamat bertukar tangan kepada puan di kaunter pembayaran.

Duit juga telah selamat saya keluarkan. Berapa jumlahnya? Rahsia...semuanya untuk pembayaran bil dan sewa rumah serta talian setelah pulang dari tanah air.

Takdir Tuhan, turunlah hujan renyai-renyai tatkala perjalanan saya ke Shortland building untuk ke The Post (pejabat post di New South Wales). Dengan beralaskan beg pemberian Shohoku College di kepala, saya bergegas ke sana. Alhamdulillah, kad untuk Risa, seorang remaja comel di Jepun, telah selamat saya pos. Semoga selamat tiba pada waktunya.

Setelah berkira-kira, sekaki payung lutsinar selamat menjadi milik saya. Benar-benar mengimbau nostalgia di bumi matahari terbit. Insya Allah akan saya ceritakan nanti.
Kaki saya gagahkan ke Auchmuty, perpustakaan kesayangan saya untuk meminjam beberapa buah buku buat menambah apa yang kurang di dada.

Dengan bersenjatakan payung buat melindungi diri daripada rintik hujan, saya melangkah dengan penuh bersemangat menuju ke gym. Syukur buat Yang Maha Pengingat saya diketuk dengan memori bahawa kad gym masih berada di dalam laci di rumah.
Astaghfirullah, lemahnya hamba-Mu ini....
Konklusinya, hanya 3 daripada empat perkara telah berjaya disempurnakan, alhamdulillah.

Perjalanan pulang merentasi jambatan hijau (gelaran saya buat jambatan yang menghubungkan Hunter area dan Shortland area) menemukan saya dengan Bill dan Jenanee. Nampaknya mereka berpuas hati dengan ahli tutorial pada semester ini. Saya juga tumpang gembira.

Saya terfikir, apakah pada hari ini saya melayan teman-teman serumah dengan baik?
Adakah saya menghubungkan silaturrahim?
Adakah saya mendapat ilmu yang bermanfaat?
Yang paling penting, adakah niat saya pada hari ini saya betulkan?

Hamba yang khilaf,
Kimian Avenue



No comments: