Monday 3 December 2007

Asy-Syams


Pernah antum bertemu sinar mentari yang tidak pernah padam biarpun hujan guruh tidak henti-henti? Alhamdulillah, benar-benar diri ini beruntung , tidak pernah mentari yang menyinari hidup ini berhenti memanaskan kesejukan kalbu. Namun,diri ini kadang kala menjadi hamba yang tidak tahu bersyukur. Walau mentari hangat menyinar jasad dan jiwa, namun kemilau duniawi yang dihiasi indah oleh nafsu menjadikan hati terkadang beku di celah waktu.

Maha Agung Tuhan, mentari terus bersinar, melahirkan jaluran pelangi ceria. Tidak jemu-jemu menarik diri mengenal Yang Maha Pengasih. Mungkin minda masih dibelenggu karat jahiliyah,kesabaran di dada sering tercabar. Tercabar dengan tingkah adik remaja yang menyentap naluri seorang kakak. Hasilnya,buah perkelahian terhasil. Bertepuk tangan sang iblis tanda euforia yang tidak terhingga. Ummi tenang memujuk,menyemai nilai kasih dalam jiwa hingga cair keegoan yang membeku.

“Anak ummi yang hensem nih, ummi tau dia rajin. Ala, tak

kisahlah Kak Nurul cakap apa pun, yang penting Ummi tau

Faiz memang anak umi yang rajin.”

Pujian seorang ummi umpama salji dingin memadam bara api kemarahan seorang anak muda. Bijak pertuturan seorang ibu, akhlak mulia Rasul S.A.W langsung diterapkan

“Tapi Faiz, walau macam mana sakit pun hati Faiz,

Kak Nurul tetap perlu dihormati.Ummi tau anak ummi

ni memang hormat orang tua dan mendengar kata. Betul tak?”

Aku terdiam. Sungguh-sungguh terpana. Pemilik sarjana psikologi pendidikan ini benar-benar seorang ibu yang menakjubkan. Setiap luahan hati dan pujukan kasihnya kepada seorang remaja tidak pernah gagal melentur kekerasan hati. Masih berbekas kisah lalu, bila sahaja ummi berbicara, hati ini akan terus sayu. Kelopak mata ini tidak pernah kering tika mendengar butiran hikmah daripada ibu Benarlah, hanya ibu yang teguh mengenali anaknya.Berkat doa dan keikhlasan jiwa seorang insan bergelar ummi, Pemilik segala hati melembutkan sekeping hati yang diulit geram.


Itulah Ummi yang amat diri ini cintai. Walau kadang jahil melahirkan rasa syukur dan kasih buat insan istimewa ini, jarang sekali kudengar keluhan daripadanya. Maha Pemurah Tuhan mengurniakan seorang ibu buat setiap makhluk bernama manusia. Biar dia seorang muslim,beriman atau tidak beriman, hatta kuffar sekalipun, majoriti manusia pernah mengecap nikmat kasih,cinta dan perhatian seorang ibu. Alhamdulillah.

Ajaib bukan insan bernama ibu? Bagaimana seorang insan biasa menjadi begitu berkuasa? Tiada apa yang menghairankan kerana tiada yang mustahil bagi-Nya.


“ Allah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas ‘Arasy. Dia menundukkan matahari dan bulan; masing-masing beredar menurut waktu yang telah ditentukan. Dia mengatur urusan (makhluk-Nya), dan menjelaskan tanda-tanda (kebesarannya), agar kamu yakin dengan pertemuan dengan Tuhanmu.”

(Ar-Ra’d :2)

Tiap waktu dan ketika supernova berlaku di galaksi-galaksi yang tidak pernah kita tahu. Campuran-campuran bahan kimia ahli farmasi terus menerus menghasilkan ubat-ubatan. Tulang sum-sum setia menghasilkan leukosit. Tiap saat, detik dan ketika semuanya berjalan menurut aturan Allah. Apakah yang mustahil bagi-Nya membiarkan manusia merasai kasih ibu sedangkan seisi dunia dan langit melalui tiap sedutan nafas merasai limpahan rahmat dari-Nya yang tidak terbatas?

Sahabat, selamilah duka dan rasa seorang ibu. Dialah anugerah yang tidak ternilai daripada Allah buat kita. Jauhnya mereka tanda rahmat.Menguji keteguhan kasih kita buat insan tercinta. Jangan leka mengejar cinta lelaki yang tidak tahu mana penghujungnya. Cinta ibu tiada bertepi, kasih Tuhan itulah yang abadi.

3 comments:

norshazwani othman said...

salam...

ezati!! ana jadi org first comment lagi!! huhu..

ezati..betullah...jasa ibu mmg sgt besar...walaupun mak ana tak pandai berkata2 secara psiko apetah lagi ade ijazah psikologi...ana tetap anggap kata2 ibu adalah kata2 nasihat yg paling hebat. hmm..nnti bile enti dah fly , jgn lupe selalu call umah wpun sekejap. hehhe..pakai voipstunt..hehehe..
oh..nti tau kan..ana ade 2 mak sekarang...tapi bukan mak mertua tau!! hahhaha..jgn risau, die tak de anak bujang..hahah...ummi zahrah name die...patutnya pangkat kakak..tapi ntah..dah name mak angkat..panggil ummi la..hohohe~ ok..selamat berblog...ana ade sumthing mahu tulis utk minggu ni..tapi belom berkesempatan..insyaallah mudah2 an allah permudahkan kita semua menyebar dakwah melalui mata pena..eh ..blogspot..huhuhu..

p/s:ezati, nnti leeds nak buat NISE -nsyid muslimah...teringat MPI-mlm muslimah tu...lawak la..dayah main kacang..aisyah buat solo performance..hohohe~kenangan manis..

Anonymous said...

ahaha.. wanie ni wat kite tergelak lak trigt nasyeed kite dulu tu. mnawwarah? muahaha. ehem. em, btol kate ezzathy, kasih ibu sgtlah xde penggantinye. huhu.. rindunye kat umi. take care ezzathy~ wassalam~

Anonymous said...

salam ezzaty.
ini kak balqis nc.
this is a very good blog. jazakillah beritahu ttg blog ni.
so akak link kan blog ezzaty ni kat blog akak lah ye.
terus masuk under tab newcastle. :)
blog akak umpama blog ulasaN buku1 :)
aqisz.blogdrive.com