Tuesday 18 December 2007

E 211

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Di sudut bangunan sebuah bangunan yang masih gagah berdiri,

kedengaran derapan langkah sepasang kaki.

Ayunan langkahannya tidak ragu-ragu. Terus mara menuju

ke destinasi. Bilik E 211 di hadapan mata.

Ketukan kedengaran.

Pintu dibuka. “Em, hai Nat, macam biasa la hari ni. Setin lagi.”

“Eh, takpe ke? Semalam kan dah?”

“Takpe-takpe. Aku amek vitamin C”

Natrium atau nama penuhnya Natrium Benzoat E211 hanya mampu menggeleng.

Manusia,manusia. Bukannya bebal, hanya mengikut rengekan nafsu.

“Man, kau tak tahu ke, aku jika bekerjasama dengan vitamin C boleh hasilkan BENZENA. Kau tau tak benzena tu apa?”

“Benzena? Eh, tu aku tau lah. Aku ambil International Baccalaureate a.k.a IB tau! Tukan ahli keluarga alkene...”

Jawapan Man pantas dipintas Nat

“Ye, ye! Budak tingkatan lima pun tahu nak jawab. Benzena tu bahan yang boleh menghasilkan kanser.”

“K-kanser? B-betul ke? Takkanlah! Kalau betul,kenapa digunakan secara berleluasa. Kau tersilap kot.”

“Apabila manusia gagal menilai keindahan sebenar, apa-apa sahaja yang tidak boleh dilakukan dimungkinkan perlaksanaannya oleh manusia yang hanya Tuhan sahaja yang tahu.” Nat bersuara tenang.

“Tapi, tapi...”

“Man, kau boleh memilih antara hak dan batil. Kau Allah kurniakan akal, antara ciptaan agung yang hingga kini gagal diurai komponennya oleh manusia secara menyeluruh.”

Antun ( kamu untuk perempuan) pening ke baca petikan di atas?

Jangan risau sebab petikan di atas memang ana yang buat sendiri. Jangan berhenti membaca halaman ini hanya kerana kata ganti nama yang ANA gunakan. Jangan biarkan prejudis mengaburi maklumat penting yang bakal kita kongsi bersama-sama sebentar lagi insya-Allah. Itu hanya suatu kata ganti nama. Tiada erti lain. Biarkan Tuhan untuk menilai. Jazakillah.

Teruskan kepada topik E211. Jika minda ini tidak silap untuk mengingat fakta, Natrium Benzoat pernah menelusuri cepu fikir suatu masa dahulu. Mungkin kerana amalan ‘Takpa’, ana biarkan sahaja maklumat penting ini berlalu. CAP atau Persatuan Pengguna Pulau Pinang, mendedahkan menerusi kajian yang dijalankan oleh Prof. Peter Piper, profesor bidang molekul biologi dan bioteknologi,dari Universiti Sheffield, Britain ( salam buat sahabat tersayang Norshazwani Othman dan ‘Atikah Abdul Latiff) Natrium Benzoat E211 berupaya merosakkan mitochondria.

Bila cik Mit rosak, apa yang bakal berlaku?

Hmm, bekalan oksigen ke seluruh badan lumpuh sekali gus memotong bekalan tenaga ke seluruh badan.

Akhirnya? Kegagalan fungsi tubuh secara serius akan berlaku.

Untuk peringatan ana dan antun semua, untuk mengelakkan gangguan DNA berlaku kepada diri kita, jauhilah Natrium Benzoat.

Untuk makluman antun, gangguan DNA dalam kes ini secara tidak langsung akan mendorong kepada punca penyakit parkinson,penyakit otak dan mempercepatkan penuaan.

Pelbagai persoalan mungkin timbul dalam diri sahabat sekalian, bilakah kita bersua dengan Natrium Benzoat E211 sehingga mampu membawa padah kepada amanah Allah ini (diri kita)?

Jikalau antara sohibah yang suka minum minuman ringan termasuk yang berkarbonat dan pati minuman berperisa, antun berisiko menghidapi penyakit sirosis hati dan penyakit-penyakit yang telah ana catatkan di atas.

Ini semua kemungkinan akan berlaku rentetan Natrium Benzoat digunakan sebagai BAHAN PENGAWET dalam industri minuman berkarbonat untuk mengelakkan minuman ringan daripada BERKULAT.

Bukanlah niat ana untuk menakutkan-nakutkan antun semua ( ada sedikit ), tetapi inilah hakikat. Didiklah diri dan insan-insan yang antun sayangi untuk mencintai kesihatan diri. Pesanan minggu ini ana tujukan khas untuk adinda yang dahulunya sering meneguk minuman ringan atas alasan murah ( di Irbid). Maklumat ini dipetik daripada Berita Harian.

1 comment:

norshazwani othman said...

salam...

subhanallah...rajinnye nti ni mengkaji n menulis pasal natrium benzoat...huhu..takpe bagus...nti jgn risau..ana tak berapa suke minum air gas...tak sihat ..huhu...betul..kena jaga kesihatan..ana kat umah mesti pastikan ade lauk bersayur..tapi ntah..bile la teaks terbuka hati nak mkn sayur ni..huhu~!