Wednesday 20 May 2009

Luruh pun berlabuh

20 May 2009, Isnin, 25 Jamadil Awwal 1430

Bismillahirrahmanirrahim....

Musim dingin menghamparkan permaidani, mula menutupi hawa hangat musim luruh.
Alhamdulillah, tiada pujian yang paling layak melainkan untuk Yang Maha Sempurna, kerana
buat julung kalinya, sesuatu yang lain menanti novocastrian musim dingin ini.

Akan datang :

"Winter Gathering '09 Newcastle"


anjuran FAMSY.

Harinya telah tiba buat kita. Mencari redha-Nya,menguji keikhlasan kita pada tiap janji yang terucap. Ya Allah,berikan kami kekuatan untuk menghadapi segalanya. Rahmatilah kami, berkatilah umur kami, ampunilah segala dosa-dosa kami...amin


P/s :Mari kita berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana-Nya demi menghadapi peperiksaan yang bakal tiba. Bittaufiq wannajah buat semua. (man yazrou's syauq la yajnil 'inab - sesiapa yang menanam duri tidak akan menuai anggur : pepatah arab)


----------------------------------------------------------------------------------------

Sudah berminggu-minggu kedinginan musim luruh menikam tubuh kami penduduk
Newcastle. Secara zahirnya, kalender masih lagi musim luruh, namun hakikatnya musim dingin telah tiba.
Saya termenung, dengan dinginnya pagi hari, adakah saya juga turut lesu dibaluti hawa sejuk?
Apa khabarkah iman hari ini? Telah keluarkah sedikit pasir-pasir yang mengisi balang kehidupan? Bagaimana dengan batu-batu besar dan guli-guli kehidupanku?
Wahai hati,iman yang aku kasihi...berikanlah jawapan buat melerai simpulan mindaku,,,

Hari semakin menganjak menyerlahkan debaran di dada.
16 Jun bakal tiba dengan ole-ole buat kami pelajar perubatan tahun kedua.
Saya masih lagi tertatih-tatih, menyiapkan laporan, mengulang-kaji nota dengan menggalas status khalifah yang sedia terpikul.
Kadang-kala saya takut kesibukan itu menjauhkan saya daripada hakikat kehidupan.
Wahai diri,
bila difikir dan merenung-fikir, kehidupan itulah tempat saya bercucuk tanam. Menyemai segala macam benih untuk dituai di hari Akhir nanti.

Saya harus bijak, perlu selalu mengingati mati, kerana kata kekasih :
"Apakah urusanku dengan dunia ini. Sesungguhnya, perumpamaanku dan perumpamaan dunia ibarat seorang pengambara yang sedang tidur di bawah naungan pohon pada hari yang panas,kemudian beristirehat lalu meninggalkannya."
(Hadith riwayat Tarmidzi dan Ahmad, hadith sohih)

Merenung hari esok,
22:23
Kimian Avenue

No comments: