Tuesday 12 May 2009

Oporto oh Oporto


12 Mei 2009,Selasa 17 Jamadil Awwal 1430

Bismillahirrahmanirrahim

Malam ini,
komputer riba Diba menaburkan jasa untuk saya melaksanakan tugas yang baru diterima.
Senarai learning targets di'print', dan saya tatap. Kira-kira 13 LTs kesemuanya. Hati saya sedikit tenang dapat melihat senarai hitam putih yang perlu saya laksanakan sepanjang minggu ini.

Saya lihat peti yahoo mail saya dipenuhi beberapa mesej baru.
Tertera nama Kak Wardiah dan ' Status oporto' terpampang sebagai tajuk utama e-mail.
E-mail itu diklik.

Hati saya berdebar. Baru minggu lepas saya dan kawan-kawan lain berkunjung ke Kotara menikmati Burger Bondi yang menjadi antara kegemaran kami semua.

Oporto merupakan syarikat keluaran tempatan i.e Australia yang menawarkan pelbagai produk ayam yang menarik hati seperti KFC. Menariknya Oporto ini, pelbagai produk ayam yang dijual setakat pengetahuan saya ialah halal lagi sedap dimakan, alhamdulillah.

Burger oporto yang sering menjadi igauan kami pelajar muslim Malaysia.Boleh didapati di Charlestown,Westfield Kotara, city, etc

Chicken rappa : Nampak sedap, rasanya lazat, harganya berpatutan.

Namun demikian, e-mail daripada Kak Wardiah menggugat ketenangan hati saya.
Adakah status itu bertukar?

Kandungan e-mail dibaca dengan sepenuh perhatian, kalah sewaktu FRS (fixed resource session) bersama-sama Dr. Seldon :

'Thank you for taking the time to contact us here at Oporto.

Oporto stores are not certified, however our stores purchase all chicken and chicken meat products form Halal certified plants in Australia in accordance with Australia Food Safety Standards. We have many customers with Halal diet visiting and dining with us everyday! Our delicious chicken is supplied by Cordina, Bartter Steggles, Red Lea/Fresh Poultry. We use natural vegetable oils and vegetable based margarine. Our gravy also made with vegetable based products and contain no meat. Some burgers contain bacon, however please not that bacon is cooked on a separate part of the grill and only designated equipment is used to handle and serve the bacon.

As our strict policies on food safety, we use different coloured tongs and utensils for all items such as raw items, cooked items, chicken, bacon, etc. Each store has a wall chart in the kitchen to remind staff how to handle the different items to ensure there is no cross contamination.

The chips are blanched in vegetable oil, frozen, and supplied to stores ready for cooking. We then cook our chips with vegetable oil that make them suitable for a Halal diet.

Halal certificates are available in request and are kept in the store information folder under each counter.

This is the standard practice in all of our stores.I am only too happy to discuss this further with you and provide you with any further information that you may require.Please fell free to contact me directly at any time.

Thank you once again for contacting us, we appreciate your loyalty and patronage.

Kind regards

Nicola Sultana"

Terjawab sudah segala kegusaran hati. Segala puja dan puji baginya atas kenyataan daripada pihak pengusaha sendiri. Jazakallah khair buat insan yang prihatin bertanya tentang status kehalalan burger kegilaan ramai itu. Jazakillah khairan kathira Kak Wardiah atas kesudian meng'forward'kan e-mail tersebut.

Kadang-kala saya terfikir, alangkah cantiknya kalau kita juga punya produk dengan rantaian franchais seperti ini. Ramlee burger umpamanya dengan rangkaian produk jualan dan dijual di restoran makanan segera seperti Oporto, mesti menarik. Dari Malaysia untuk rakyat Malaysia. Terjamin kehalalannya insya Allah.
Hm, seperti biasa, rakyat Malaysia yang beragama Islam amat sensitif dengan isu-isu makanan Halal. Insya Allah isu akidah hati kita mesti lebih-lebih sensitif.

P/s : buat sahabat-sahabat yang sedang menghadapi peperiksaan, bittaufiq wannajah saya ucapkan. Semoga Allah mempermudahkan urusan kalian. Salam mujahadah.

54 Kimian Avenue,
22:55

No comments: