Tuesday 5 May 2009

Banyaknya topi~??!!!

4 Mei 2009, Isnin

BIsmillahirrahmanirrahim...

Rumah kami di 54 Kimian sejak semalam sudah merasakan bahang 'closing tutorial'.
Saya selaku ahli kumpulan A juga tidak ketinggalan.
Pertama kali bertemu dengan sistem darah aka Haematology system, kami diperkenalkan dengan penyakit anaemia atau kurang darah secara ringkasnya.

Beginilah lebih kurangnya kami ahli-ahli kumpulan A berbincang sakan. Namun kami hanya berlapan, tidak termasuk Dr. Jane selaku tutor.

Alhamdulillah, usai perbincangan pada hari ini, saya bergegas pulang ke rumah.
Hari ini, saya ada satu tugas penting : Masak.
Pesan Fifi kepada tukang masak hari ini : "Jangan biarkan kita lapar tau".
Insya Allah dengan rela hati, permintaan itu disambut.

Usai memasak, makan dan menunaikan solat, saya, Dayah, Fifi, Dalila (yang telah berjaya dipujuk oleh Diba) dan Diba menaiki si Merah Saladin menuju ke John Hunter Hospital.
Walaupun 'newcastle drift' menunjukkan aksinya dengan hebat, namun takdir Tuhan mengatasi segala-galanya. Susur kiri menuju ke JHH terlepas di balik kegelapan malam. Syukur padanya, dengan kecekapan pemandu si Merah Saladin, kami selamat tiba di Lecture Theatre Royal Newcastle Centre (RNC LT) .

Apa kami buat di kegelapan malam ini? (Jam tangan menunjukkan tepat pukul 6.31 pm). Buat pengetahuan bersama-sama, tika ini Newcastle sedang diselimuti musim luruh yang sejuk pada pandangan saya. Sungguh pun tidak sesejuk di benua lain, tetapi sebagai seorang warga Malaysia, kesejukannya menusuk ke tulang. Waktu maghrib pun sudah memanjat ke angka 5.14 pm.

Kami bergegas-gegas ke dalam Lecture theatre. Masya Allah, ramai sungguh manusia pada malam itu. Sungguhpun demikian, alhamdulillah, forum malam ini belum dimulakan. Setelah dua tahun saya menjadi pelajar di sini, inilah kali pertama saya digerakkan hati untuk menyertai forum ethics. Saya duduk di sebelah Ain, berhampiran dengan Izyan dan Kak Yana. Tema malam ini : Ehtics and religion seminar.

Dr. Charles Douglas antara penarik saya untuk menyertai seminar/forum malam ini. Sungguhpun beliau seorang doktor pakar kanser, namun beliau orang kuat ethics di uni.
Sesungguhnya, kehadiran ramai orang pada malam ini bukan sahaja mengejutkan orang pertama kali datang seperti saya, namun Dr. Charles juga menyuarakan rasa kagumnya kepada kami. Hakikat kebiasaannya, hanya ada dalam lingkungan 16 manusia pada satu-satu seminar dan beliau berjanji akan cuba mengakhiri seminar/forum ini pada jam 8.15 pm.

Panel-panel pada malam ini :
Dr. John Case
Paediatrc Surgoen

Dr. Marina Vamers
Psychiatrist

Dr. Fatima Patel
Obstetrist and gynaecologist

Dr. Charles Douglas
Breast Cancer and melanoma surgeon

Dr. Peter Saul
Intensivist

Majlis malam ini dipengerusikan oleh Dr. Peter.
Dr. John mewakili Kristian Katolik, Dr. Marina mewakili Judaism, Dr. Fatima mewakili Islam dan Dr. Charles, seperti yang baru saya tahu minggu lepas, mewakili Buddhism. Apa yang ditekankan oleh pengerusi ialah segala apa yang dibentangkan pada malam ini merupakan pendapat peribadi mereka, dipandu oleh ilmu yang mereka miliki dan juga pengalaman yang mereka hargai. Maka, saya menyediakan diri saya untuk satu slot yang mungkin bakal menjadi berat suasananya nanti.

Gambaran pada malam seminar/forum

Katolik memegang pendirian bahawa nyawa itu sangat berharga dan tidak boleh diambil sesuka hati manusia. Judaism pula berpendapat yang sama bahawa nyawa manusia mesti dipelihara walau apa sekalipun. Buddhism pula menyatakan bahawa, pegangan ini lebih kepada cara untuk menjalani kehidupan yang baik sebagaimana akh Abu Bakar aka 'Ruben' menyatakan bahawa Buddhism mengajar manusia untuk menjalani hidup dengan baik. Islam sebagai agama yang ulung menegaskan di dalam al-Quran :

"Whoever kills a believer intentionally, their reward will be Hell, to abide therein forever, and the wrath and the curse of Allah are upon them, and a dreadful penalty is prepared for them." (Holy Quran, Chapter 4, Verse 93)

dan menjelaskan lagi dalam banyak ayat antaranya :


We ordained for the children of Israel that if anyone slew a person, unless it be for murder or for spreading mischief in the land, it would be as if he slew the whole of mankind. And if anyone saved a life, it would be as if he saved the life of a whole people. (al-Ma’ida, 5:32)

Masya Allah, begitulah Islam menilai nyawa dan itu buktinya di dalam al-Quran.

Sedikit sebanyak pada malam ini, dapat saya lihat secara lebih mendalam sedikit daripada biasa bahawa terdapat beberapa persamaan antara agama samawi. Dr. John menyatakan bahawa tidak boleh memberhentikan bantuan pernafasan atau bantuan lain untuk pesakit aka euthanasia sungguhpun pesakit dalam keadaan yang tenat.

Dr. Marina pula menyatakan bahawa nyawa itu satu pinjaman dari Tuhan, dan semua manusia perlu memulangkan kembali kepada Si Pemberi. Oleh itu setiap manusia perlu menjaga hayat mereka dengan baik, jadi tidak boleh euthanasia.

Dr. Fatima menyatakan pandangan Muslim scholars tentang contraception and abortion. Beliau menyatakan bahwa tidak boleh seseorang itu mengambil nyawa manusia lain i.e tidak boleh melakukan pengguguran kandungan. Namun ada pendapat ulama yang menyatakan bahawa boleh sekiranya sangat-sangat membahayakan nyawa ibu (akhafud dhororoin - lesser of 2 evils), dan kurang daripada 120 hari. Itu kesimpulan beliau daripada pembacaannya dan pertanyaannya kepada Dr. Google.

Dr Charles menyatakan bahawa Buddhism : 'Letting your own experience guide you'. Konklusinya, saya kurang pasti pandangannya terhadap isu ini.

Setelah setiap ahli forum membentangkan power point masing-masing, mereka diberi 3 soalan tentang situasi perubatan yang berbeza.

Situasi pertama :
A straight A's student, wanted to be a lawyer, pregnant 10 weeks : parti-parti, tak sedar

Situasi kedua :
A women, pregnant 24 weeks, wanted an abortion because her third child has only one hand despite other normalities (freaked out - just knew about that).

Situasi ketiga :
A dying man - not to be resuscitated

Apa yang menariknya daripada ingatan saya yang kelam dan samar (atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan), mereka memakai topi yang berbeza untuk setiap situasi.
Dr. Fatima menyatakan bahawa sebagai seorang Muslim, tidak boleh mengambil nyawa.
Tapi apabila topi tersebut dibuka, dia menyatakan pandangannya sebagai O & G dengan pandangan yang berbeza daripada perspektif perubatan. Sungguhpun Dr. Marina seolah-olah mantap dengan pegangangannya, namun dia juga memakai topi yang lain kerana masalah legislasi/undang2 dan polisi perubatan (aka profesionalism) yang setara dengannya.

Secara jujurnya, hati saya berdebar-debar setelah siri pembentangan dijalankan. Mengapa begini? Mengapa berlaku perpisahan sebegini rupa. Kalaulah itu polisinya, setiap manusia beragama terperangkap. Jikalau majoriti manusia berdasarkan agama masing-masing bersetuju bahawa euthanasia itu tidak dibolehkan,jadi mengapa dibolehkan? Lawak apakah ini? Konspirasi manusia-manusia pelik berada di mana-mana. Sudah terang lagi bersuluh, sekularisme bermaharajalela di mana-mana di seluruh dunia. Apa khabar Malaysiaku?

Saya berfikir.
Mengapa perlu bersusah-payah memakai topi yang berbeza sedangkan kepala kita satu?
Namun saya berfikir lagi,
kalau saya berada di tempat itu, di manakah saya nanti?

"Ya Allah, tetapkanlah aku dalam jalan yang Engkau redhai. Terangilah kami daripada kegelapan kejahilan ya Allah. Berilah petunjuk dan inayah-Mu ya Aziz. Ampunilah dosa-dosa kami, ketelanjuran kami dalam tiap amal kami, tetapkanlah kaki-kaki kami dan bantulah kami terhadap orang-orang kafir. Amin"

Sebelum berakhir majlis, para peserta diberikan peluang untuk bertanyakan soalan kepada para doktor. Respons terakhir daripada seorang wanita, bekerja selaku orang kuat palliative care (kalau tidak silap- ingatan yang masih lagi belum cerah) menyatakan bahawa menjadi satu panduan bagi mereka (team of care) bersama-sama dengan pesakit menjelajah apa yang bakal mereka hilang dengan tiap keputusan mereka. Soalan yang paling penting, dimanakah Tuhan di dalam hidup mereka. "Where is God in their lives?".

Secara jujurnya, saya merasakan bahawa respons wanita itulah yang paling kuat mengetuk pintu hati saya di balik timbunan maklumat yang saya dapat sebentar tadi. Masya Allah, Allah mengingatkan kami agar terus mengingati-Nya dan mengenali sifat-sifat keagungan-Nya. Saya lihat ada Kak Yani, Ijat, Kak Mar dan beberapa sisters Malaysia yang lain. Dayah menyatakan bahawa Kak Wardiah bersama-sama zaujnya turut menyertai seminat/forum ini dan kelibat brother juga turut kelihatan. Semoga kami dan manusia lain diberikan petunjuk.

Saya teringat brother Abu Bakar yang saya lihat dalam youtube. Betapa jauh perjalanannya untuk mengenali Allah. Setelah hidayah didapatinya, akidah itu diimani, dikejap semantapnya dalam hati, hingga tiada siapa mampu menggoyah keyakinan yang sudah kukuh bertapak di jiwa dan menjalar dalam tiap urat nadinya.

Semoga Allah memberikan hidayah kepada kita semua dan memberkati kehidupan kita.

Huxley Library,
5 Mei 2009, Selasa, usai Opening Tutorial

3 comments:

rusnarusli said...

salam, ezzathy.. kte dah tgok brother abu bakr tu.. huhu.. subhanallah..

hannahghazni said...

oh! i would love to be there ezzathy. malang sekali, mate tak membenarkan....

xpe, nextime i'll sure will come kalao ade ethics and religion la tp. hehe

btw, thanks 4 sharing

minal Qalb said...

Salam ya akahwats~

-Rusna- Kaifa haluk ya ukhti? Jazakillah khair menjenguk. Ya, kita baru mengenali bro abu bakar dalam youtube, dayah yang perkenalkan.
Masya Allah, hati kita bergetar dan berdegup kuat masa dia cerita tentang 'the sign of God' tu.

-Fairuz- Insya Allah kalau ada kesempatan kite penuhkan forum tu ramai2.
Tapi mungkin dalam bulan depan, kalau tak silap. Macam nak dekat dengan exam je masa tu. Tak pun, harap2 dah lepas exam. Sharing is caring kan Fairuz ? ^ ^