Tuesday 10 March 2009

Kelas pembukaan

10 Mac 2009, Selasa
13 Rabiul Awwal 1430

Bismillahirrahmanirrahim...

"So, what is the causes of Pulmonary Oedema?"
" How we are going to assess whether this patient need to be managed using medications or surgical. Or which one comes first?"
"If there is an ST elevation on the ECG, what this indicates? Infarct or ischaemic heart?"
"Okay, if a patient comes to you saying, "Doctor, a got a palpitation and it won't stop." and he got no atrial fibrillation, what would it be or what should we do?"

Bertalu-talu soalan yang diajukan oleh Dr Jane buat kami ahli kumpulan A. Saya kaget. Inilah situasi sebenar yang bakal saya lalui dalam tempoh masa insya Allah tidak sampai 5 tahun.
Manusia meletakkan kami dalam situasi yang sempit sekiranya kami selaku manusia yang bergelar doktor tidak mampu menyelesaikan masalah kesihatan yang mereka alami. Kadang kala saya terfikir, mengapakah saya memilih untuk menceburi bidang yang melibatkan nyawa manusia? Bukankah lebih mudah hidup saya sekiranya saya memilih cita-cita kedua saya? Insya Allah tidak akan melibatkan nyawa manusia dalam melaksanakan tugas sehari-hari. Saya juga tidak perlu begitu runsing, juga tidak akan merunsingkan ummi dan ayah di rumah akibat polisi universiti saya.

"Begitukah Nurul?" Hati saya berbisik perlahan.
Saya terdiam. Saya fikir, begitulah mungkin yang bakal berlaku.

Saya melihat drama-drama pelbagai bangsa. Harapan mereka terhadap doktor begitu besar, baik masyarakat Malaysia, Jepun,Korea, Cina, Australia dan India. Sehinggakan ada manusia yang mengganggap perubatan itulah tuhan, astaghfirullah...

Mungkin ada yang pelik, apakah bukti pernyataan saya di atas?
Secara jujurnya, saya bukanlah pernah menemuramah doktor pelbagai bangsa mahupun manusia daripada latar belakang yang berlainan dengan saya, namun saya antara manusia yang kadang kala gemar menonton drama,bergantung kepada keadaan dan plot drama.

Guru Bahasa Melayu saya, Puan Salleha Salleh telah menegaskan kepada saya rentetan satu pertanyaan saya kepadanya, bahawa drama itulah antara lapis yang menonjolkan pemikiran masyarakat. Drama itu sedikit sebanyak ialah cerminan masyarakat.
Di Malaysia, pelajar perubatan hingusan seperti saya diberi amanah mentafsirkan surat referral daripada seorang doktor kepada seorang doktor pakar, contohnya.
Drama Code Blue dan Team Medical Dragon (Jepun), New Heart (Korea), Grey's Anatomy serta House (USA) menjadi antara imejan harapan masyarakat terhadap doktor tanpa kesalahan. Bahawa doktor semuanya berbakat dan hanya mereka yang luar biasa sahaja akan kelihatan hebat dan cemerlang.

Sungguhpun begitu, semalam Allah menggerakkan hati saya untuk membaca buku karangan Atul Gawande, 'Complications' yang telah diterjermah ke dalam beberapa bahasa : German, Itali, Taiwan, Portugal, Brazil dan seterusnya...



Segala puji hanya bagi Allah, Yang Maha Mengetahui. Dr. Gawande menegaskan dalam bukunya bahawa sains itu bukan sesuatu yang pasti. Bahawa doktor itu perlukan latihan untuk menjadi lebih baik walaupun tidak dapat dinafikan ada manusia yang berbakat. Bahawa doktor itu manusia biasa, punya keluarga, kemahuan, cita-cita dan perasaan. Bahawa manusia itu belajar daripada kesilapan.

Saya diam dan fikir. Apa yang nyata dan pasti, doktor itu makhluk Tuhan.
Doktor itu pergantungannya pada Tuhan, bukan sains mahupun teknologi. Itulah pegangan yang sepatutnya dipeluk kemas oleh para doktor sekalian, juga lebih-lebih lagi bakal doktor yang baru belajar membelek buku perubatan.

Saya kini yakin dengan ketentuan-Nya, bahawa saya harus lebih berusaha. Yang Maha Mendengar sentiasa ada. Bukankah doa itu teknologinya tinggi? Saya ke sini atas doa ummi dan ayah serta ahli keluarga juga guru-guru. Kami semua di sini berdiri hasil wang rakyat Malaysia. Saya perlu terus kuat, kami perlu saling memperkuat.
Pedulikan pandangan masyarakat, tetapi membangunlah dengan impian mereka.

Malaysia bukan sahaja memerlukan doktor berkaliber dan berkemahiran, namun para usahawan yang prihatin, para arkitek yang mantap, barisan para guru yang berdedikasi, ahli-ahli DBKL yang tekun berusaha, para pemandu bas yang berhati-hati dan keperluan ini mencakupi semua bidang kehidupan.

Saya mahu lebih berusaha. Menjadi manusia lebih berguna, mencari makna cinta dan menghayati kehendak hati, mahu memiliki jiwa hamba.

Auchmuty Library, usai opening tutorial, working problem 4.
17:25 pm

No comments: